lørdag 13. august 2022
  • Logg inn
Kurv / kr 0.00
Ingen produkter i handlekurven
Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse
Advertisement
  • Program
  • Konferansenavn
  • Billetter
    • Bestill konferansebilletter
    • Handlekurv
    • Kasse
    • Salgsvilkår og betingelser
    • Sikker betaling
  • Praktisk info
    • Praktisk informasjon
    • Om konferansehotellet
    • Bestille overnatting
    • Spørsmål & svar
  • Sponsorer
    • Sponsorer 2023
Ingen resultater
Se alle resultater
KJØP BILLETTER
For sponsorer
Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse
  • Program
  • Konferansenavn
  • Billetter
    • Bestill konferansebilletter
    • Handlekurv
    • Kasse
    • Salgsvilkår og betingelser
    • Sikker betaling
  • Praktisk info
    • Praktisk informasjon
    • Om konferansehotellet
    • Bestille overnatting
    • Spørsmål & svar
  • Sponsorer
    • Sponsorer 2023
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse
Billetter
Hjem Landskonferansen 2019

73 % av lyttingen på lokalradio er på FM

para av para
5. april 2019
i Landskonferansen 2019
0

Det er FM som er den desidert viktigste plattformen for lokalradio. Det går fram av tall som Kantar Media la fram i dag. 73 % av lyttingen foregår på FM

De tradisjonelle mediene går tilbake og særlig papiravisene, samtidig som bruken av mobilt internett øker kraftig sammen med sosiale medier som Facebook og Google. Det fortalte Knut-Arne Futsæter fra Kantar Media på Landskonferansen i regi Norsk Lokalradioforbund.

Facebook har en daglig dekning på 72 %, Google har en dekning på 60 %. Bruken av utenlandske medier øker for hvert år.  Nå er det bare 40 % som leser en papiravis hver dag. For 10 år siden var tallet 90 %.

TV-konsumet har gått tilbake, særlig blant de under 40 år. På den annen side er veksten i bruk av levende bilder over internett i ferd med å flate ut. Det betyr at tjenester som Netflix ikke lenger øker like mye. TV går samlet tilbake men nedgangen for lineær TV oppveies noe av streaming. Interessant fakta: 85 % av video-innholdet konsumeres på den store TV-skjermen.

Facebook er i ferd med å miste interesse, viser tall som Kantar Media la fram, 71 % bruker det sosiale nettsamfunnet daglig. Det er i seg selv en liten nedgang, men den største nedgangen består i at brukerne er innom færre ganger i løpet av et døgn.

7 % av den norske befolkningen har allerede skaffet seg smarthøytalere, mens 66 % har hørt om den nye lydteknologien. I Usa har 32 % av befolkningen smarthøytalere. Ifølge Edison er musikk og værmeldinger det viktigste for brukerne av smarthøytalere. Det er dog en del som synes brukervennligheten fortsatt er for dårlig på smarthøytalere.

En viktig trend for radio er at lyd(audio) konsumeres på flere enheter. Podkast øker for hvert år, men det er 9 % som hører på podkast daglig.

Nesten alle har tilgang til digital radio, enten via DAB, internett eller digital TV. Det er nå over seks millioner solgte DAB-radioer her i landet. Men, det er fortsatt bare 1,75 millioner biler som har DAB

Lokalradio har en god utvikling, den totale lyttingen har økt fra 10 % i starten av 2017 og opp til 14 % i siste kvartal i fjor. I år kan det se ut som lokalradio går litt tilbake, opplyste Futsæter.

Fra 2017 til 2018 økte lokalradio i alle aldersgrupper. Radio Metro har økt fra 42 000 til 105 000daglig lyttere. Mens Nea Radio har økt fra 5000 til 30 000. Det er en generell vekst for alle typer lokalradioer.

93 % av den daglige lyttingen er på DAB og 7 % er via FM, mens i bil er det 49 % som hører på DAB og 14 % på FM.

73 % av lyttingen på lokalradio er på FM. – Det sier jo litt om hvor viktig FM er for lokalradio, sa Futsæter.

 

 

 

 

Forrige innlegg

Lokalradio kan trolig være trygge på å få fortsette på FM

Neste innlegg

Smarthøytalere er også viktig for lokalradio

Neste innlegg

Smarthøytalere er også viktig for lokalradio

Ingen resultater
Se alle resultater

Siste innlegg

  • Landsmøtet flyttes fra Værnes til Trondheim
  • Landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund flyttes til oktober
  • Lokalradioprisen 2019 til teknisk guru
  • Ny tilskuddsordning for innovasjon og utvikling
  • Endringer i bingoforskriftene

Siste kommentarer

    Arkiv

    • januar 2022
    • mars 2020
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • desember 2018

    Kategorier

    • Gardermoen 2019
    • Landskonferansen 2019
    • Landsmøtet 2020
    • Landsmøtet 2022

    Meta

    • Logg inn
    • Innleggsstrøm
    • Kommentarstrøm
    • WordPress.org

    Kategorier

    • Gardermoen 2019 (3)
    • Landskonferansen 2019 (13)
    • Landsmøtet 2020 (1)
    • Landsmøtet 2022 (1)

    Gallery

    2
    A Developer’s Guide to Expo: Workshops & Meetups
    How to Redeem Your 2 for 1 Ticket on Thursday
    How to Plan Your Community Event 2019
    Announcing Our First 200 Exhibitors
    It’s the Best. We Must Do Better

    Samarbeidspartnere

    Broadcast Store Europe

    Broadcast Store Europe

    www.broadcaststoreeurope.com
    Micronet

    Micronet

    www.micronet.no
    DB Broadcast

    DB Broadcast

    www.dbbroadcast.com
    Diggo

    Diggo

    www.diggo.no
    Jutel OY

    Jutel OY

    www.jutel.fi
    Institutt for Journalistikk

    Institutt for Journalistikk

    www.ij.no
    SOB Audio

    SOB Audio

    www.sob.nl
    Lawo AG

    Lawo AG

    www.lawo.com
    Kantar

    Kantar

    www.kantar.no
    Delta Meccanica

    Delta Meccanica

    www.deltameccanica.com
    Bredengen

    Bredengen

    www.bredengen.no
    Tono

    Tono

    www.tono.no
    Tinex Group

    Tinex Group

    www.tinexgroup.no
    Soundware

    Soundware

    www.soundware.no
    Paneda

    Paneda

    www.paneda.no
    Radioplayer Norge

    Radioplayer Norge

    www.radioplayer.no
    Lydrommet

    Lydrommet

    www.lydrommet.no
    Gramo

    Gramo

    www.gramo.no
    Bli samarbeidspartner for arrangementet? Les mer her

    NO 961 128 641 MVA
    Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

    Telefon: +47 22 40 27 20
    E-post: post@lokalradio.no

    Landskonferansene i regi av Norsk Lokalradioforbund er det viktigste samlingspunktet for hele den norske lokalradiobransjen. Arrangementet startet i 1984 og avholdes årlig i april eller mai måned. Landskonferansen består av spennende fagdager med foredrag, seminarer, debatter, kulturinnslag, prisutdelinger og idémyldring.

    Daglig leder: Pål Lomeland

    Bruk av tekst og bilde er kun tillatt ved henvisning til kilde.

    Se personvernerklæring
    Se salgsvilkår- og betingelser

    Ingen resultater
    Se alle resultater
    • Program
    • Konferansenavn
    • Billetter
      • Bestill konferansebilletter
      • Handlekurv
      • Kasse
      • Salgsvilkår og betingelser
      • Sikker betaling
    • Praktisk info
      • Praktisk informasjon
      • Om konferansehotellet
      • Bestille overnatting
      • Spørsmål & svar
    • Sponsorer
      • Sponsorer 2023
    • Logg inn
    • Kurv

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In
    Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.