Smarthøytalere er også viktig for lokalradio

 – Det er langt mellom ny teknologi som er så relevant for vår bransje, det sa Rune Hafskjær i P4 på lokalradiokonferansen. Det han snakker om er smarthøytalere eller smartradio som han liker å kalle det.  

Stemmestyring og nettbasert radio var i fokus på årets lokalradiokonferanse i regi av Norsk Lokalradioforbund. På dag 1 fortalte teknolog Hans-Petter Nygård-Hansen sine teorier om smarthøytalere. På dag 2 fikk vi høre både hva P4 tenker om smarthøytalere og hva Norsk Radio og Radioplyer jobber med.

Både Radioplayer og smarthøytalere samler alle norske radiokanaler på IP samme sted og med enkel betjening.

– Det er viktig å finne ut hvordan vi skal svare når folk spør oss om noe på smarthøytalere, blant annet hvilken stemme vi skal bruke, sa Hafskjær.

Det er bare Googles assistent som er kommet på norsk og Amazon Alexa kommer på norsk. Dette er de to variantene det er noe vits i å bry seg om foreløpig, mener Hafskjær.

Tall fra USA viser at lydkonsumet øker med smarthøytaler i huset. 71 % av brukere sier at de hører mer på radio når d har en slik enhet. I Storbritannia har 9 % nå en Amazon Echo. 81 % av de som eier en slik smarthøytaler bruker den minst en gang hver dag.

I Norge så vi helt klart at bruken tok seg kraftig opp på 1. juledag, forteller Hafskjær. Siden har det blitt stadig flere brukere. Han tror likevel at det tar et par år før det tar helt av, og han er ikke bombesikker på at dette blir så stort som mange tror.

Smarthøytalere-teknologien gir nye muligheter for radioreklame. Nå kan man lage interaktive lydannonser som lytterne kan snakke med.

Det nyeste er nå smarthøytalere med skjerm. De kan du snakke til og den kan både lese opp og vise deg resultatet av det du spør om.

For lokalradio er det første å tenke på er å være tilgjengelig. TuneIn er allerede på plass og derfor kan en nyttig start å logge seg inn på denne. Den norske utgaven av Radioplayer jobber for å være default, altså inkludert i basistilbudet på en smarthøytaler.

Lawrence Galkoff fra britiske Radioplayer hadde tatt turen til Gardermoen for å presentere Radioplayer for lokalradioene. Han fortalte at alle radioer blir presentert likt på denne appen og det er faktisk en fordel for lokalradio, for det er mulig å søke geografisk.

Han poengterte blant annet hvor viktig lyttingen i radio er. 82 % av ee som kjører bil ville aldri vurdere å kjøpe en bil uten en radio. Det er derfor viktig med god brukervennlighet på Radioplayer i bilen.

Galkoff forteller at de jobber hardt med hybrid, altså at alle plattformer jobber sammen, både FM, DAB og internett.

Metadata er essensiellt for smarter radios. Dette er data som stasjonsnavn og hva slags  musikk som blir spilt etc. Dette kommer bare til å bli viktigere, mener Galkoff.

Et 20-talls lokalradioer har allerede underskrevet en avtale om å bli med på den norske utgaven av Radioplayer, forteller Ole Jørgen Torvmark i Norsk Radio. Dette er en konsekvens av en avtale mellom Norsk Radio og Norsk Lokalradioforbund som betyr at lokalradio for en relativ liten sum kan bli med på Radioplayer, der lokalradio blir presentert på samme måte som rikskanalene.

Radioplayer-appen er allerede på plass i blant annet bilmerket Audi og på Sonos-høytalere. Fordelen med Radioplayer er at den prioriterer norske kanaler, forteller Torvmark.