lørdag 13. august 2022
  • Logg inn
Kurv / kr 0.00
Ingen produkter i handlekurven
Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse
Advertisement
  • Program
  • Konferansenavn
  • Billetter
    • Bestill konferansebilletter
    • Handlekurv
    • Kasse
    • Salgsvilkår og betingelser
    • Sikker betaling
  • Praktisk info
    • Praktisk informasjon
    • Om konferansehotellet
    • Bestille overnatting
    • Spørsmål & svar
  • Sponsorer
    • Sponsorer 2023
Ingen resultater
Se alle resultater
KJØP BILLETTER
For sponsorer
Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse
  • Program
  • Konferansenavn
  • Billetter
    • Bestill konferansebilletter
    • Handlekurv
    • Kasse
    • Salgsvilkår og betingelser
    • Sikker betaling
  • Praktisk info
    • Praktisk informasjon
    • Om konferansehotellet
    • Bestille overnatting
    • Spørsmål & svar
  • Sponsorer
    • Sponsorer 2023
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse
Billetter
Hjem Landskonferansen 2019

Smarthøytalere er også viktig for lokalradio

para av para
6. april 2019
i Landskonferansen 2019
0

 – Det er langt mellom ny teknologi som er så relevant for vår bransje, det sa Rune Hafskjær i P4 på lokalradiokonferansen. Det han snakker om er smarthøytalere eller smartradio som han liker å kalle det.  

Stemmestyring og nettbasert radio var i fokus på årets lokalradiokonferanse i regi av Norsk Lokalradioforbund. På dag 1 fortalte teknolog Hans-Petter Nygård-Hansen sine teorier om smarthøytalere. På dag 2 fikk vi høre både hva P4 tenker om smarthøytalere og hva Norsk Radio og Radioplyer jobber med.

Både Radioplayer og smarthøytalere samler alle norske radiokanaler på IP samme sted og med enkel betjening.

– Det er viktig å finne ut hvordan vi skal svare når folk spør oss om noe på smarthøytalere, blant annet hvilken stemme vi skal bruke, sa Hafskjær.

Det er bare Googles assistent som er kommet på norsk og Amazon Alexa kommer på norsk. Dette er de to variantene det er noe vits i å bry seg om foreløpig, mener Hafskjær.

Tall fra USA viser at lydkonsumet øker med smarthøytaler i huset. 71 % av brukere sier at de hører mer på radio når d har en slik enhet. I Storbritannia har 9 % nå en Amazon Echo. 81 % av de som eier en slik smarthøytaler bruker den minst en gang hver dag.

I Norge så vi helt klart at bruken tok seg kraftig opp på 1. juledag, forteller Hafskjær. Siden har det blitt stadig flere brukere. Han tror likevel at det tar et par år før det tar helt av, og han er ikke bombesikker på at dette blir så stort som mange tror.

Smarthøytalere-teknologien gir nye muligheter for radioreklame. Nå kan man lage interaktive lydannonser som lytterne kan snakke med.

Det nyeste er nå smarthøytalere med skjerm. De kan du snakke til og den kan både lese opp og vise deg resultatet av det du spør om.

For lokalradio er det første å tenke på er å være tilgjengelig. TuneIn er allerede på plass og derfor kan en nyttig start å logge seg inn på denne. Den norske utgaven av Radioplayer jobber for å være default, altså inkludert i basistilbudet på en smarthøytaler.

Lawrence Galkoff fra britiske Radioplayer hadde tatt turen til Gardermoen for å presentere Radioplayer for lokalradioene. Han fortalte at alle radioer blir presentert likt på denne appen og det er faktisk en fordel for lokalradio, for det er mulig å søke geografisk.

Han poengterte blant annet hvor viktig lyttingen i radio er. 82 % av ee som kjører bil ville aldri vurdere å kjøpe en bil uten en radio. Det er derfor viktig med god brukervennlighet på Radioplayer i bilen.

Galkoff forteller at de jobber hardt med hybrid, altså at alle plattformer jobber sammen, både FM, DAB og internett.

Metadata er essensiellt for smarter radios. Dette er data som stasjonsnavn og hva slags  musikk som blir spilt etc. Dette kommer bare til å bli viktigere, mener Galkoff.

Et 20-talls lokalradioer har allerede underskrevet en avtale om å bli med på den norske utgaven av Radioplayer, forteller Ole Jørgen Torvmark i Norsk Radio. Dette er en konsekvens av en avtale mellom Norsk Radio og Norsk Lokalradioforbund som betyr at lokalradio for en relativ liten sum kan bli med på Radioplayer, der lokalradio blir presentert på samme måte som rikskanalene.

Radioplayer-appen er allerede på plass i blant annet bilmerket Audi og på Sonos-høytalere. Fordelen med Radioplayer er at den prioriterer norske kanaler, forteller Torvmark.

Forrige innlegg

73 % av lyttingen på lokalradio er på FM

Neste innlegg

GDPR, hvordan angår det lokalradio

Neste innlegg

GDPR, hvordan angår det lokalradio

Ingen resultater
Se alle resultater

Siste innlegg

  • Landsmøtet flyttes fra Værnes til Trondheim
  • Landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund flyttes til oktober
  • Lokalradioprisen 2019 til teknisk guru
  • Ny tilskuddsordning for innovasjon og utvikling
  • Endringer i bingoforskriftene

Siste kommentarer

    Arkiv

    • januar 2022
    • mars 2020
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • desember 2018

    Kategorier

    • Gardermoen 2019
    • Landskonferansen 2019
    • Landsmøtet 2020
    • Landsmøtet 2022

    Meta

    • Logg inn
    • Innleggsstrøm
    • Kommentarstrøm
    • WordPress.org

    Kategorier

    • Gardermoen 2019 (3)
    • Landskonferansen 2019 (13)
    • Landsmøtet 2020 (1)
    • Landsmøtet 2022 (1)

    Gallery

    2
    A Developer’s Guide to Expo: Workshops & Meetups
    How to Redeem Your 2 for 1 Ticket on Thursday
    How to Plan Your Community Event 2019
    Announcing Our First 200 Exhibitors
    It’s the Best. We Must Do Better

    Samarbeidspartnere

    Broadcast Store Europe

    Broadcast Store Europe

    www.broadcaststoreeurope.com
    Micronet

    Micronet

    www.micronet.no
    DB Broadcast

    DB Broadcast

    www.dbbroadcast.com
    Diggo

    Diggo

    www.diggo.no
    Jutel OY

    Jutel OY

    www.jutel.fi
    Institutt for Journalistikk

    Institutt for Journalistikk

    www.ij.no
    SOB Audio

    SOB Audio

    www.sob.nl
    Lawo AG

    Lawo AG

    www.lawo.com
    Kantar

    Kantar

    www.kantar.no
    Delta Meccanica

    Delta Meccanica

    www.deltameccanica.com
    Bredengen

    Bredengen

    www.bredengen.no
    Tono

    Tono

    www.tono.no
    Tinex Group

    Tinex Group

    www.tinexgroup.no
    Soundware

    Soundware

    www.soundware.no
    Paneda

    Paneda

    www.paneda.no
    Radioplayer Norge

    Radioplayer Norge

    www.radioplayer.no
    Lydrommet

    Lydrommet

    www.lydrommet.no
    Gramo

    Gramo

    www.gramo.no
    Bli samarbeidspartner for arrangementet? Les mer her

    NO 961 128 641 MVA
    Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

    Telefon: +47 22 40 27 20
    E-post: post@lokalradio.no

    Landskonferansene i regi av Norsk Lokalradioforbund er det viktigste samlingspunktet for hele den norske lokalradiobransjen. Arrangementet startet i 1984 og avholdes årlig i april eller mai måned. Landskonferansen består av spennende fagdager med foredrag, seminarer, debatter, kulturinnslag, prisutdelinger og idémyldring.

    Daglig leder: Pål Lomeland

    Bruk av tekst og bilde er kun tillatt ved henvisning til kilde.

    Se personvernerklæring
    Se salgsvilkår- og betingelser

    Ingen resultater
    Se alle resultater
    • Program
    • Konferansenavn
    • Billetter
      • Bestill konferansebilletter
      • Handlekurv
      • Kasse
      • Salgsvilkår og betingelser
      • Sikker betaling
    • Praktisk info
      • Praktisk informasjon
      • Om konferansehotellet
      • Bestille overnatting
      • Spørsmål & svar
    • Sponsorer
      • Sponsorer 2023
    • Logg inn
    • Kurv

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In
    Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.