Fagprogram 2025

Programmet oppdateres fortløpende og vi tar forbehold om endringer.

09:00 - 13:00 Resepsjon

Registrering, mingling og utstillerbesøk

Registrering for deltakere, gjester, foredragsholdere og andre som ankommer torsdag. Ved registreringen får deltakerne utdelt et konferansemagasin som inneholder praktisk informasjon og gode leverandørtilbud, samt et deltakerbevis i form av et navneskilt. Navneskiltet må bæres synlig gjennom hele konferansen, da det blant annet fungerer som adgangskort til fagkonferansen og enkelte måltider. I lommen på navneskiltet finner deltakerne billetter til fellesmiddag og festmiddag, for de som har bestilt dette. Registreringen er åpen frem til kl. 13.00.

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
11:00 - 11:05 S1 - SAL A - PLENUM

Velkommen til landskonferansen 2025

Programkomiteens leder, Thor Magnar Thorsen ønsker velkommen til den 41. landskonferansen i regi av Norsk Lokalradioforbund

Thor Magnar Thorsen Thor Magnar Thorsen
11:05 - 11:15 S2 - SAL A - PLENUM

Offisiell åpning av landskonferansen 2025

Statssekretær i Kultur- og Likestillingsdepartementet, Erlend Hanstveit åpner årets konferanse og ønsker deltakerne velkommen til Bergen.

Erlend Hanstveit Erlend Hanstveit
11:15 - 11:40 S3 - SAL A - PLENUM

Status for lokalradiobransjen: Utfordringer og muligheter

Hvor står lokalradiobransjen i dag, og hva bringer fremtiden? I denne sesjonen tar styreleder Aslak Sommerfelt Skretting oss gjennom de viktigste milepælene og utfordringene bransjen har møtt det siste året. Hva har Norsk Lokalradioforbund fått utrettet, og hvilke saker er avgjørende for lokalradioenes utvikling i årene som kommer? Få innsikt i de viktigste prioriteringene og planene for bransjens videre vekst og utvikling.

Aslak Sommerfelt Skretting Aslak Sommerfelt Skretting
11:40 - 12:30 S4 - SAL A - plenum

Mediepolitisk panelsamtale om fremtidige rammevilkår for lokalradio

Internasjonale aktører som Google, Spotify og TuneIn har stor kontroll over distribusjonen av norsk radio- og lydinnhold. De kan sensurere innhold, kreve betaling for distribusjon, favorisere egne produkter, legge til uønsket reklame, eller i verste fall utestenge kanaler fra plattformer. Dette kan redusere mangfoldet og tilgjengeligheten i det norske medietilbudet. Hvordan vil politikerne sikre lokalradioene rettferdig tilgang til disse plattformene, og forhindre at tredjeparter får uforholdsmessig kontroll over norsk innhold?

Samtidig er dagens mediestøtteordninger ikke tilstrekkelige for å møte lokalradioenes behov i en tid med økende digitalisering og konkurranse. Lokalradioene trenger økt og målrettet støtte for å kunne opprettholde kvalitetsinnhold og gjennomføre nødvendige digitale investeringer. Hvordan vil politikerne tilpasse mediestøtten for å møte disse utfordringene og sikre lokalradioenes bærekraft i fremtiden?

Panelsamtalen ledes av Kjetil H. Dale fra TV2 og foreløpig bekreftede paneldeltakere er Tage Pettersen, mediepolitisk talsperson for Høyre, Silje Hjemdahl, mediepolitisk talsperson for FRP, Kathy Lie, mediepolitisk talsperson for SV, Åslaug Sem-Jacobsen, mediepolitisk talsperson for SP og statssekretær Erlend Hanstveit fra AP.

Tage Pettersen Tage Pettersen
Kathy Lie Kathy Lie
Silje Hjemdahl Silje Hjemdahl
Ã…slaug Sem-Jakobsen Ã…slaug Sem-Jakobsen
Erlend Hanstveit Erlend Hanstveit
12:30 - 13:30 Restaurant

Lunsj

Lunsj serveres i hotellets restaurant.

13:30 - 14:00 S5 - SAL A - parallell

Medieutviklingen og konkurransen om lytternes oppmerksomhet

Medievanene våre er i konstant endring, og den teknologiske utviklingen påvirker hvordan vi opplever og konsumerer innhold. Hvordan ser lyttemarkedet ut i Norge i dag, og hva skjer med radio, podkast og musikkstrømming? Hvordan står lokalradioene i konkurransen om lytternes oppmerksomhet, og hvilke plattformer er mest populære blant lokalradiolytterne? I denne sesjonen gir forskningssjef Knut-Arne Futsæter en grundig gjennomgang av de nyeste funnene fra Kantar Medias medieundersøkelser og deler sine spådommer for mediemarkedet i fremtiden.

Knut Arne Futsæter Knut Arne Futsæter
13:30 - 14:00 S6 - SAL B - parallell

Radioplayer: Opplev den nye plattformen som tar lokalradio inn i fremtidens lydunivers

I en radiofremtid som formes av teknologigiganter og bilprodusenter må lokalradio ta grep for å sikre sin plass. Hybrid radio, "connected cars" og avansert brukerdata krever oppdatert metadata, sømløse opplevelser og kontroll over eget innhold. I denne sesjonen får du en demonstrasjon av Radioplayers helt nye plattform for kringkastere og hvordan den gir dere verktøyene til å styrke tilbudet, engasjere lyttere og skape nye muligheter i en digital verden. Tommy Gaustad, Head of Communication i Radioplayer og Ole Jørgen Torvmark, Head of Consumer Products i Radioplayer deler innsikt fra partnerskap med bilprodusenter og viser hvordan man kan gjøre lokalradio til en selvsagt del av fremtidens dashbord.

Ole Jørgen Torvmark Ole Jørgen Torvmark
Tommy Gaustad Tommy Gaustad
14:15 - 15:00 S7 - SAL A - Parallell

Ikke la deg lure av kunstig intelligens

Kunstig intelligens og økt geopolitiske usikkerhet gjør det enklere å produsere troverdig, men falskt innhold. Som journalist er det viktigere enn noen gang å kunne skille mellom hva som er ekte og hva som er manipulasjon. Bli med på et inspirerende foredrag med Henrik Brattli Vold fra Institutt for journalistikk, hvor han deler konkrete eksempler på desinformasjon og gir deg verktøyene du trenger for å styrke din kritiske sans. Lær hvordan du kan navigere i et stadig mer komplekst medielandskap og bli en mer bevisst og informert journalist.

Henrik Brattli Vold Henrik Brattli Vold
14:15 - 15:00 S8 - SAL B - Parallell

20 smarte råd for å øke inntektene og forbedre radioproduktet

Lokale radiostasjoner over hele verden står overfor utfordringer som begrensede budsjetter, krevende lyttere, små lytteområder, mangel på kvalifisert personell og økt konkurranse fra digitale plattformer. I tillegg sliter de med raske teknologiske endringer og å finne nye måter å tiltrekke annonsører. Denne sesjonen gir deg tyve praktiske verktøy og strategier som både bedrer produktet og øker inntektene. Metodene som presenteres kan implementeres uten økonomiske investeringer, men de krever tid, engasjement, kreativitet og en vilje til å tenke nytt. Vladimir Mušicki er ekspert på radioautomatisering, programvareutvikler og radiogründer fra Serbia. Han har over 40 års erfaring fra å jobbe med kringkastere over hele verden, noe som har gitt ham verdifulle innsikter i hvordan radiostasjoner av ulike størrelser kan utvikle seg. NB! Sesjonen holdes på engelsk.

Vladimir Mušicki Vladimir Mušicki
14:15 - 15:00 W1 - SAL C - Parallell

WORKSHOP: Jobb smartere med mAirlist

I denne sesjonen vil vi utforske hvordan du kan få enda mer ut av mAirlist, uansett om du er ny eller har brukt systemet en stund. Utvikler Torben Weibert vil gå gjennom både kjente og mindre kjente funksjoner, samt moduler du kanskje ikke visste eksisterte, som kan gjøre arbeidsdagene enklere og mer effektive. Du får tips til hvordan du kan tilpasse systemet til dine spesifikke behov, automatisere tidkrevende oppgaver og strømlinjeforme hele radioproduksjonen. Bli med for å oppdage smarte løsninger som kan spare deg for tid og gjøre arbeidet ditt mer effektivt. Sesjonen foregår på engelsk.

NB! Begrenset antall plasser - krever egen påmelding

Torben Weibert Torben Weibert
15:15 - 15:45 S9 - SAL A - Parallell

Medietilsynet om lokalradioinnhold og mediestøtte

Hva slags unikt innhold tilbyr norske lokalradioer, og hvordan påvirker de mediemangfoldet? Hvilke perspektiver og temaer tilfører de som andre medier ikke har? For første gang har Medietilsynet kartlagt innholdet i lokalradioene og undersøkt hvordan de spiller en avgjørende rolle i å berike det samlede medietilbudet i Norge. I tillegg får du høre om Medietilsynets pågående oppdrag med å se på de direkte mediestøtteordningene, som blir en del av kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med å forberede behandlingen av nye fireårige styringssignaler for mediepolitikken. Sesjonen er ved Mari Velsand, direktør i Medietilsynet og avsluttes med en spørsmålsrunde fra salen.

Mari Velsand Mari Velsand
15:45 - 16:00 S9 - SAL A - Parallell

Slik vil ny ekomlov påvirke lokalradioaktører

Den nye ekomloven, som trådte i kraft 1. januar 2025, har betydelige konsekvenser for lokalradioaktører på FM-båndet. Tidligere ble frekvenstillatelser direktetildelt til lokalradioaktører som ønsket å kringkaste på FM. Med den nye loven er dette endret. Ifølge § 11-4 i den nye ekomloven kan direktetildeling av frekvenstillatelser kun skje når det er nødvendig for å ivareta særlige allmennyttige formål. Det fremkommer av departementets vurdering i forarbeidene til den nye loven, at lokalradio ikke er tiltenkt å falle inn under dette begrepet. Nkom har derfor ikke hjemmel til direktetildeling av frekvenser til lokalradio etter ny ekomlov. Charlotte Svensen Albretsen, seniorrådgiver i Nkom vil forklare hvordan disse endringene vil påvirke lokalradio.

Charlotte Svensen Albretsen Charlotte Svensen Albretsen
15:15 - 16:00 S10 - SAL B - Parallell

Hvordan bli en vinner i "loudness" krigen?

Med ordet "loudness" menes subjektivt oppfattet lydnivå. Innføring av loudness har ført til en stille revolusjon overalt hvor lyd tas opp og spilles av; Filmindustrien, musikkindustrien, spillindustrien, TV og radio for å nevne noen. Visste du at Norges riksdekkende radio- og TV-kanaler allerede er loudness normalisert? Lydteknolog i NRK, Bjørn Aarseth forklarer deg det du trenger å vite om loudness og hvordan man bruker dette i praksis, både i produksjon og på sending. Loudness gir en bedre publikumsopplevelse!

Bjørn Aarseth Bjørn Aarseth
16:15 - 17:00 S11 - SAL A - PARALLELL

Hva er metadata og hvorfor er dette essensielt for lokalradio?

Metadata er avgjørende for å navigere det digitale landskapet og påvirker hvordan innholdet ditt blir oppdaget og presentert. Lær hvordan riktig håndtering av informasjon kan forbedre lytteropplevelsen og brukervennligheten. I denne sesjonen vil mediestrateg, Nicholas Moulard gi innsikt i hvordan effektiv bruk av metadata kan gjøre stasjonen din mer synlig, og hvilke verktøy du bør bruke for å optimalisere innholdsdistribusjonen. NB! Sesjonen foregår på engelsk.

Nicolas Moulard Nicolas Moulard
16:15 - 17:00 S12 - SAL B - PARALLELL

KI i journalistikken: Verktøyene som forandrer arbeidsdagen

Er du klar for å oppdage hvordan kunstig intelligens kan forbedre både arbeidsflyten og innholdsproduksjonen din? Henrik Brattli Vold fra Institutt for journalistikk gir deg en praktisk innføring i de nyeste KI-verktøyene og tjenestene som er relevante akkurat nå, og hvordan du kan bruke dem for å jobbe mer effektivt. Du vil lære hvordan du best bruker språkmodeller for å få presise og nyttige svar i ditt arbeid som journalist. Bli med og oppdag hvordan KI kan hjelpe deg å jobbe raskere, smartere og mer kreativt i et stadig mer digitalisert medielandskap.

Henrik Brattli Vold Henrik Brattli Vold
19:30 - 21:00 Restaurant

Fellesmiddag

To-retters fellesmiddag som serveres i hotellets restaurant. Dette måltidet er ikke inkludert i pakkeprisen og må bestilles som tilvalg ved kjøp av billetter.

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
21:00 - Hotellbaren

Sosial barsamling med DJ

Etter middagen samles vi til en sosial kveld i hotellbaren. Her vil DJ Ronja Byrkjeland sørge for å holde stemningen høy med chill musikk gjennom resten av kvelden. Baren holder åpent til klokken 01.00.

Ronja Byrkjeland Ronja Byrkjeland
09:00 - 13:00 Resepsjon

Registrering, mingling og utstillerbesøk

Registrering for deltakere, gjester, foredragsholdere og andre som ankommer fredag. Ved registrering får deltakerne utdelt en konferansemappe med praktisk informasjon, programblad og et deltakerbevis i form av et navneskilt. Dette navneskiltet må deltakeren bære på seg under hele konferansen. Skiltet fungerer blant annet som ad­gangstegn for fagkonferanse og enkelte måltider. I lommen for navneskiltet ligger billetter til fellesmiddag og festmiddag for deltakere som har bestilt dette. Registreringen er åpen til klokken 13.00.

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
10:00 - 10:45 S13 - SAL A - Parallell

Kan vi kontrollere kunstig intelligens?

Kunstig intelligens blir ofte fremstilt som en ustoppeelig kraft som vil endre samfunnet uavhengig av hva vanlige mennesker mener og gjør. Men hva er egentlig kunstig intelligens? Og hvilke krefter har størst påvirkning på utviklingen av slik teknologi? Hvor ligger det største håpet for optimistene, og hvor ligger den største trusselen for pessimistene? Optimister tror på at redaksjonelle miljøer kan utvikle nye løsninger som bruker KI på en bærekraftig måte. Pessimister frykter at sterke globale krefter vil styre utviklingen, og at arbeidsplasser vil gå tapt. Sesjonen utfordrer det journalistiske fagmiljøet til å ta ansvar selv, og bli bedre rustet til å påvirke utviklingen.

Sesjonen er ved Lars Nyre, professor i medievitenskap ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han utfordrer det journalistiske fagmiljøet til å ta ansvar selv, for å bli bedre rustet til å påvirke utviklingen av kunstig intelligens.

Lars Nyre Lars Nyre
10:00 - 10:45 S14 - SAL B - Parallell

Lær salgsstrategier fra en prisvinnende og ledende lokalavis

Hallingdølen har etablert seg som en suksesshistorie med over 11 000 abonnenter og flere prestisjetunge mediepriser. Til tross for sin størrelse har avisen lykkes med å skape sterke salgsresultater gjennom tett samarbeid med lokalt næringsliv. I denne sesjonen deler administrerende direktør Ola Stave sine beste tips for lokle medieaktører kan utvikle lønnsomme samarbeid med lokale bedrifter. Få konkrete verktøy og strategier for å styrke salget og gjøre lokal markedsføring mer effektiv. Dette er en unik mulighet til å lære av en av landets mest vellykkede lokalaviser.

Ola Stave Ola Stave
11:00 - 11:45 S15 - SAL A - Parallell

NRK Vestland: Bygg lytterlojalitet med kreativt innhold

Med prisvinnende sendinger og sterke lyttertall har NRK Vestland demonstrert hvordan man skaper radio som virkelig treffer publikum. I denne sesjonen deler programlederne for "God Morgen Vestland", Tony Ågotnes og Mariann Reikerås sine beste tips for å lage relevant og spennende innhold som fenger lytterne i et lokalt marked. Du får blant annet innsikt i hvordan de planlegger programmer, velger temaer og skaper interaktivitet som bygger lojalitet. Få praktiske råd og inspirasjon til hvordan du kan lage lokal radio som både informerer, underholder og setter varige spor hos lytterne.

Tony Ã…gotnes Tony Ã…gotnes
Mariann Reikerås Mariann Reikerås
11:00 - 11:45 S16 - SAL B - Parallell

Reklame, spons og produktplassering – Hva er egentlig lov?

Rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud oppdaterer deg på reglene for reklame, sponsing og produktplassering. Du får en grundig gjennomgang av gjeldende lovgivning og foreslåtte endringer som kan påvirke inntektsmulighetene dine. Hva er lov, hva er forbudt og hvor går grensene? Få nyttig innsikt som gjør at du kan håndtere ditt samarbeid med annonsører på en trygg og effektiv måte!

Lars Erik Krogsrud Lars Erik Krogsrud
11:45 - 12:45 Restaurant

Lunsj

Lunsj serveres i hotellets restaurant.

12:45 - 13:30 S17 - SAL A - Parallell

Klipp, lim og lån i en digital verden

I dagens raske mediebilde er det essensielt å vite hva som er lovlig å bruke. Hvor mye kan du sitere, og hva kan du bruke fra nettet? Hvem har rettighetene til journalistiske produksjoner, og kan innhold fritt gjenbrukes uten samtykke? Bli kjent med de viktigste reglene for opphavsrett, kildebruk og sitatrett! Seniorrådgiver i Norsk Redaktørforning, Arne Jensen lærer deg hvordan du kan navigere trygt i den digitale informasjonsstrømmen, unngå rettslige problemer, og sikre at innholdet ditt forblir relevant og lovlig.

Arne Jensen Arne Jensen
12:45 - 13:30 S18 - SAL B - PARALLELL

Bli synlig ved å bli hørt! – Salgsmetodene som fungerer

Å bygge langvarige kundeforhold handler om mer enn konkurransedyktige priser og kvalitetsprodukter. Bauer Media har hatt en imponerende omsetningsvekst de siste årene, og en av nøkkelpersonene bak denne suksessen er salgsdirektør Lise Lillevold. Hun kommer til Bergen for å dele sine beste tips og gi deg praktiske råd for en effektiv salgsprosess. I denne sesjonen vil deltakerne få innsikt i hvordan de kan identifisere kundens behov, etablere tillit og bruke avslutningsteknikker som gir resultater. Enten deltakerne er erfarne selgere eller ny på området, vil de få verdifulle verktøy for å styrke salgsferdighetene sine og øke gjennomslaget i kundemøtene.

Lise Lillevold Lise Lillevold
12:45 - 13:30 W2 - SAL C - Parallell

WORKSHOP: Optimér arbeidsflyten med Myriad og KI

I denne sesjonen vil vi dykke ned i Myriad, et avansert playoutsystem designet for radiostasjoner. Du vil få en grundig innføring i hvordan programvaren fungerer, og hvordan du kan utnytte dens funksjoner for å optimalisere arbeidsflyten. Vi vil også se på ulike tilleggsmoduler og muligheter for tilpasning. I tillegg vil vi utforske hvordan Myriad kan integreres med kunstig intelligens for å automatisere tidkrevende prosesser og forbedre arbeidsprosessene. Målet er å gi deg verktøyene du trenger for å arbeide smartere og få mest mulig ut av programvaren. Sesjonen foregår på engelsk og er ved Peter Jarrett som er teknisk direktør i Broadcast Radio.

NB! Begrenset antall plasser - krever egen påmelding

Peter Jarrett Peter Jarrett
13:45 - 14:30 S19 - SAL A - Parallell

Praktiske teknikker for bedre radioformidling

Som programleder eller journalist i radio er det viktig å fenge lytterne og få budskapet ditt til å sitte. I denne sesjonen lærer du hvordan du kan styrke autoriteten din med stemmen og kroppsspråket, gjøre deg mer engasjerende å høre på, og velge de beste ordene for muntlig formidling. Du får også konkrete tips på hvordan du kan spisse budskapet ditt, slik at det når frem til lytterne på best mulig måte. Siri Lill Mannes, med 18 års erfaring som journalist og nyhetsanker i TV2, deler sine beste teknikker for å bli en tydeligere og mer effektiv kommunikator på lufta.

Siri Lill Mannes Siri Lill Mannes
13:45 - 14:30 S20 - SAL B - Parallell

Si det med lyd - kreativ promo og radioreklame fra hele verden

Hvordan vinner du lytterens oppmerksomhet på sekunder? NRKs lydprofilsjef Vidar Brennodden guider deg gjennom 19 av verdens mest inspirerende lydproduksjoner. Fra norske perler til internasjonale prisvinnere – opplev en energisk reise i kreativ lydbruk. Få ny inspirasjon til promoer og radioreklame som virkelig treffer! Dette er en unik sjanse til å lære av de beste og ta dine egne lydproduksjoner til neste nivå.

Vidar Brennodden Vidar Brennodden
14:30 - 15:00 Mingleområde

Minglepause og utstillerbesøk

Vi oppfordrer alle konferansedeltakere til å besøke våre utstillere i ledige pauser. Leverandørene vil vise frem siste nyheter innen kringkastingsutstyr i tillegg til innovative digitale løsninger, plattformer og verktøy som kan bidra til en mer effektiv radioproduksjon og som hjelper lokalradioene å ta nye steg inn i fremtiden

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
15:00 - 15:45 S21 - SAL A - PARALLELL

Moderne lydidentitet i 2025: Bygg en emosjonell forbindelse med publikum

I en tid der merkevarer må engasjere på tvers av flere plattformer, er lyd en nøkkelkomponent for å skape varige inntrykk hos publikum. I denne sesjonen deler lyddesigner og komponist i TV2, Frode Langhelle hvordan lyd strategisk kan styrke merkevarer og skape en tydelig identitet. Deltakerne vil få innsikt i hvordan de kan utvikle en helhetlig lydprofil som skiller seg ut og forsterker merkevarens budskap på en effektiv måte. Langhelle er en av Norges ledende eksperter på lydidentitet og audiovisuell branding, med mer enn 30 års erfaring i bransjen. Gjør deg klar for et forrykende lydshow fra en lydpionér som satt varige spor i norsk mediehistorie, og som har vært med på å forme lyden av TV 2 og flere andre store mediehus.

Frode Langhelle Frode Langhelle
15:00 - 15:45 S22 - Sal B - Parallell

Kræsjkurs i medieetikk og redaktøransvar

Hvilket ansvar har du som redaktør for det du publiserer og formidler? Hva må du svare for i PFU og eventuelt i rettsalen? Hvilke fallgruver må du passe deg for? Hvordan kan du enklest mulig unngå søksmål og brudd på Vær Varsom-plakaten? Seniorrådgiver og tidligere generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, gir deg en innføring i de viktigste huskereglene.

Arne Jensen Arne Jensen
15:00 - 15:45 W3 - SAL C - Parallell

WORKSHOP: Hvordan bruke lytterdata til å treffe din målgruppe mer presist?

Hvordan kan du bruke detaljerte lytterdata til å forstå målgruppen din bedre? Ønsker du å vite hvilke kjøpesentre lytterne dine besøker, hvilke bilmerker de velger, eller hva slags ferievaner de har? Eller hvordan kan lokalradioundersøkelsen som en del av Forbruker & Media hjelpe deg med å analysere dekning og treffsikkerhet i radiokampanjene dine? I denne sesjonen går vi i dybden på hvordan Norges største mediebruksundersøkelse kan gi deg innsikt i alt fra medievaner til livsstilspreferanser. Vi ser på hvordan du kan bruke disse dataene til å sammenligne dekning på tvers av medier og forstå hvordan du kan optimalisere kampanjene for å treffe mer presist. Jonas Østnes fra Kantar Media gir deg konkrete verktøy og innsikter som hjelper deg å nå lytterne dine mer presist og effektivt.

NB! Begrenset antall plasser - krever egen påmelding

Jonas Østnes Jonas Østnes
19:30 - 21:00 Restaurant

Fellesmiddag

To-retters fellesmiddag som serveres i hotellets restaurant. Dette måltidet er ikke inkludert i pakkeprisen og må bestilles som tilvalg.

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
21:00 -

Sosial barsamling med DJ og "grip mikrofonen"

Etter middagen fortsetter kvelden i baren, hvor vi samles for avslappet mingling og god stemning. Test musikkunnskapene dine i "Grip Mikrofonen". DJ Petter Lavern sørger for den perfekte stemningen gjennom resten av kvelden, og baren holder åpent til 02.00.

Petter Lavern Petter Lavern
09:30 - 10:00 Resepsjon

Registrering

Registrering for deltakere, gjester, foredragsholdere og andre som ankommer lørdag. Ved registrering får deltakerne utdelt en konferansemappe med praktisk informasjon, programblad og et deltakerbevis i form av et navneskilt. Dette navneskiltet må deltakeren bære på seg under hele konferansen. Skiltet fungerer blant annet som ad­gangstegn for fagkonferanse og enkelte måltider. I lommen for navneskiltet ligger billetter til festmiddag for deltakere som har bestilt dette.

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
10:00 - 10:45 S23 - SAL A - Plenum

KI og automatisering i praksis: Slik utnytter norske lokalradioer ny teknologi

Norske lokalradioer er i full gang med å utforske mulighetene kunstig intelligens og automatisering gir, og flere har allerede gjort store fremskritt i å integrere teknologien i sine arbeidsprosesser. I denne sesjonen møter representanter fra flere lokalradiostasjoner som viser smakebiter på hvordan de har tatt i bruk KI i sitt daglige arbeid. De vil dele sine erfaringer med hva de har gjort, hvorfor de har valgt å implementere KI-løsninger, og hvordan de har tilpasset teknologien for å automatisere innholdsproduksjon, klone stemmer og effektivisere funksjoner for å skape mer dynamisk og tilpasset radioinnhold. Bli med på en inspirerende gjennomgang av hvordan små, innovative radiostasjoner navigerer i en digital fremtid, og hvordan du allerede nå kan bruke KI og automatisering til å ta produksjonen til et nytt nivå.

Jonas Bording Jonas Bording
Herman Skretting Herman Skretting
Mikkel Aanderaa Mikkel Aanderaa
Magnar Moberg Magnar Moberg
Alexander Bryntesen Alexander Bryntesen
11:00 - 11:45 S24 - SAL A - Parallell

Rekruttering av unge radiotalenter – Hva kan vi lære av studentradioene?

I en tid hvor mange sliter med å få unge til å engasjere seg i medieproduksjon, har Radio Nova og Studentradioen i Bergen klart å bygge sterke, levende radiomiljøer. I denne sesjonen deler de sine beste erfaringer fra arbeidet med å tiltrekke unge frivillige, utvikle programinnhold og skape et inkluderende fellesskap. Hva er hemmeligheten bak deres suksess, og hvordan klarer de å holde på engasjementet over tid? Dette er en unik mulighet til å lære hvordan disse studentradioene har klart å bygge bærekraftige radiokulturer som både tiltrekker talenter og gir plass til kreativ utfoldelse. Møt redaktørene Sigrid Slagstad fra Radio Nova og Sofie Larsen Nesdal fra Studentradioen i Bergen, og få innsikt i hvordan de utvikler både mennesker og innhold, og hvordan de ser på potensialet for et tettere samarbeid mellom studentradioene og lokalradiobransjen.

Sigrid Slagstad Sigrid Slagstad
Sofie Larsen Nesdal Sofie Larsen Nesdal
11:00 - 11:45 S25 - SAL B - Parallell

Optimal lydprosessering på radio – Alt teller

Er du klar for å heve lydopplevelsen på din radiostasjon? Bli med på denne sesjonen, hvor vi viser deg hvordan du kan oppnå den perfekte lyden «på lufta» – enten det er på FM, DAB eller internett. En lydprosessor er viktig for riktig lydnivå og konsistens, men det er kun én del av puslespillet. Alt fra studiooppsett til overføringslinjer og lydkoding spiller inn. Bli med når Hans van Zutphen, skaperen av det anerkjente lydbehandlingsverktøyet, Stereotools deler sine innsikter og strategier for hvordan din stasjon kan forbedre lydkvaliteten.

Hans van Zutphen Hans van Zutphen
11:45 - 12:45 Restaurant

Lunsj

Lunsj serveres i hotellets restaurant.

12:45 - 13:30 S26 - SAL A - Parallell

Hvordan kan lokalradio bli mer relevante for yngre målgrupper? 

Kun 1,7 prosent av lokalradiolytterne befinner seg i aldersgruppen mellom 12 og 29 år. Hvordan kan lokalradio bli bedre på å nå ut til den yngre generasjonen? I denne sesjonen får deltakerne innsikt i hvordan man bygger tillit og engasjerer unge gjennom autentisk og relevant innhold. Foredraget utforsker ungdomskultur, Gen Zs identitetsforståelse og deres forhold til teknologi og medier, og gir konkrete strategier for hvordan radio og andre medieaktører kan tilpasse seg de unges vaner og forventninger. Peder Haugfos er en erfaren rådgiver innen digital ungdomskultur og medieutvikling, med lang erfaring i å hjelpe store europeiske mediehus å nå den yngre målgruppen gjennom innhold, design og teknologi.

Peder Haugfos Peder Haugfos
12:45 - 13:30 S27 - SAL B - Parallell

Oppdatering og informasjon fra Lotteritilsynet

Lotteritilsynet vil i denne sesjonen gi en oversikt over de viktigste endringene i pengespillregelverket med særlig fokus på bingospill. Tilsynet vil forklare hvordan de ulike reglene påvirker lokalradioene og deres involvering i bingospill, og gi nødvendige avklaringer rundt tolkning og implementering av regelverket. Det er fortsatt usikkerhet blant lokalradioene om enkelte bestemmelser i det nye regelverket, og det vil bli gitt en grundig gjennomgang av disse. I tillegg vil det bli sett på reguleringer som er videreført fra tidligere lovgivning, men som ikke nødvendigvis omfattes av det nye regelverket. Det åpnes for spørsmål mot slutten av sesjonen. Sesjonen er ved Turid Søgnen som er seniorrådgiver i avdeling for pengespill.

Turid Søgnen Turid Søgnen
13:45 - 14:30 S28 - SAL A - Parallell

Slik skaper du gode lytterdeltakende aktiviteter på radio

Lytterinteraksjon er en nøkkelkomponent for å bygge engasjement og lojalitet på radio. I denne sesjonen utforskes hvorfor lytterdeltakelse er så viktig, og hvordan man kan utvikle aktiviteter som virkelig engasjerer lytterne. Jonas Bergløv fra NRK P3 deler sine beste tips til hvordan man kan skape interaktive radioopplevelser som både fanger oppmerksomheten og bygger sterke relasjoner med lytterne.

Jonas Bergløv Jonas Bergløv
13:45 - 14:30 S29 - SAL B - Parallell

Fra monopol til mangfold: Historien om den norske lokalradiobransjen

Lokalradiobransjen har hatt en enorm betydning for mediemangfoldet og utviklingen av lokalsamfunnene i Norge. Lokalradio har også vært en viktig rekrutteringsarena, og har fostret en rekke kjente radio- og TV-personligheter. Steinar Hoel Korsmo, gründeren bak Nero-stasjonene, har skrevet en bok som både gir et spennende innblikk i historien om Radio Nero og Nero Pluss (Power FM) og samtidig belyser lokalradioens utvikling i Norge. Boken gir et fascinerende innblikk i hvordan disse stasjonene påvirket Nedre Romerike, og hvordan lokalradio som helhet har utviklet seg over tid. Denne sesjonen gir deg en unik mulighet til å utforske hvordan lokalradio har vært en grunnleggende del av norsk mediehistorie.

Steinar Hoel Korsmo Steinar Hoel Korsmo
14:30 - 15:00 Mingleområde

Minglepause og utstillerbesøk

Vi oppfordrer alle konferansedeltakere til å besøke våre utstillere i ledige pauser. Leverandørene vil vise frem siste nyheter innen kringkastingsutstyr i tillegg til innovative digitale løsninger, plattformer og verktøy som kan bidra til en mer effektiv radioproduksjon og som hjelper lokalradioene å ta nye steg inn i fremtiden

Norsk Lokalradioforbund Norsk Lokalradioforbund
15:00 - 15:45 S30 - SAL A - Parallell

Vinn lyttere med lokalt og relevant innhold

Lokalradioene i Innlandet er mer populære enn de store nasjonale radiokanalene i sine områder. Suksessen er forankret i en variert og kostnadseffektiv innholdsproduksjon og deres innsats har ved flere anledninger blitt anerkjent med nominasjoner til Prix Norge. Bli med bak kulissene og oppdag hvordan landets mest populære radiogruppering, med begrensede ressurser, jobber redaksjonelt for å levere variert og relevant lokalt innhold til sine lyttere. Lytt til hvordan lokalradioene tilpasset sendeplanene, satte inn ekstrasendinger og ble en uunnværlig kilde til informasjon for innbyggerne under flomkatastrofen «Hans» som førte til store ødeleggelser. I denne spennende sesjonen deler ansvarlig redaktør Bjørn-Martin Brandett hvordan lokalradioene har klart å tiltrekke seg flere lyttere enn både NRK P1 og P4 – og hva du kan lære av deres suksess!

Bjørn-Martin Brandett Bjørn-Martin Brandett
15:00 - 15:45 S31 - SAL B - Parallell

Slik styrker du kontakten med lytterne ved hjelp av digital teknologi og KI

Hvordan kan lokalradio bruke digitale verktøy og KI for å komme tettere på lytterne? Denne sesjonen gir deg 10 enkle strategier for å nå ut til publikum på nye og spennende måter, uten å miste den lokale forankringen. Vi ser på hvordan lokalradio kan bruke podkaster, nyhetsbrev, live-arrangementer og samarbeid med lokale personligheter, for å engasjere flere. Du får også innsikt i hvordan KI og brukergenerert innhold kan bidra til å skape mer personlige opplevelser. Bli med når mediestrateg, Nicholas Moulard gir sine konkrete tips til hvordan du kan bruke digitale verktøy for å gjøre lokalradioen din mer relevant og engasjerende for dine nåværende lyttere, samtidig som du gjør den mer attraktiv for nye brukere. Sesjonen foregår på engelsk.

Nicolas Moulard Nicolas Moulard
19:00 - 19:45 Hotellbaren

Aperitif

Vi møtes til forfriskninger før festmiddag i hotellets bar.

19:45 - 20:15 Festsal

Lokalradioquizzen

Vi går til bords og starter festmiddagen med en uformell quiz. Bordene danner quizlagene og det blir en flott premie til vinnende lag. Quizmaster i år er Petter Lavern fra 5000 Bergen.

Petter Lavern Petter Lavern
20:15 - 23:00 Festsal

Festmiddag

Vi runder av årets landskonferanse spektakulært med en festkveld som byr på en smakfull treretters middag, underholdning og prisutdelinger. Allerede ved inngangen settes stemningen. Ta plass foran fotoveggen og fang øyeblikket sammen med kollegene dine. Kle deg i ditt fineste – i kveld feirer vi med stil!

Bergens egen Christine Gulbrandsen, en av byens mest kjente sangere, ønsker velkommen med Bergens «nasjonalsang», Nystemten, og setter stemningen for kvelden. Kveldens toastmaster, Kjell Sigvart Kjellemann Heltorp fra Mediehuset 5000 Bergen, loser oss gjennom programmet med sin skarpe humor og energiske stil.

Den musikalske underholdningen leveres av KIKS, et energisk partyband med Piddy og Stig Van Eijk i spissen. Med en spennende blanding av hiphop, reggae, reggaeton og rock skaper de en stemningsfull og engasjerende avslutning på kvelden.

Christine Gulbrandsen Christine Gulbrandsen
KIKS KIKS
Kjell Sigvart Kjellemann Heltorp Kjell Sigvart Kjellemann Heltorp
23:00 - Hotellbar

Sosial barsamling med DJ

Etter festmiddagen fortsetter kvelden i hotellbaren, hvor DJ Petter Lavern sørger for god musikk og en livlig atmosfære. Sammen med Ronja Byrkjeland holder han stemningen oppe og legger til rette for en sosial og hyggelig avslutning på konferansen. Baren er åpen til klokken 02:00

Petter Lavern Petter Lavern
Ronja Byrkjeland Ronja Byrkjeland

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.