Registrering for deltakere, gjester, foredragsholdere og andre som ankommer torsdag. Ved registreringen får deltakerne utdelt et konferansemagasin som inneholder praktisk informasjon og gode leverandørtilbud, samt et deltakerbevis i form av et navneskilt. Navneskiltet må bæres synlig gjennom hele konferansen, da det blant annet fungerer som adgangskort til fagkonferansen og enkelte måltider. I lommen på navneskiltet finner deltakerne billetter til fellesmiddag og festmiddag, for de som har bestilt dette. Registreringen er åpen frem til kl. 13.00.
Programkomiteens leder, Thor Magnar Thorsen ønsker velkommen til den 41. landskonferansen i regi av Norsk Lokalradioforbund
Statssekretær i Kultur- og Likestillingsdepartementet, Erlend Hanstveit åpner årets konferanse og ønsker deltakerne velkommen til Bergen.
Hvor står lokalradiobransjen i dag, og hva bringer fremtiden? I denne sesjonen tar styreleder Aslak Sommerfelt Skretting oss gjennom de viktigste milepælene og utfordringene bransjen har møtt det siste året. Hva har Norsk Lokalradioforbund fått utrettet, og hvilke saker er avgjørende for lokalradioenes utvikling i årene som kommer? Få innsikt i de viktigste prioriteringene og planene for bransjens videre vekst og utvikling.
Internasjonale aktører som Google, Spotify og TuneIn har stor kontroll over distribusjonen av norsk radio- og lydinnhold. De kan sensurere innhold, kreve betaling for distribusjon, favorisere egne produkter, legge til uønsket reklame, eller i verste fall utestenge kanaler fra plattformer. Dette kan redusere mangfoldet og tilgjengeligheten i det norske medietilbudet. Hvordan vil politikerne sikre lokalradioene rettferdig tilgang til disse plattformene, og forhindre at tredjeparter får uforholdsmessig kontroll over norsk innhold?
Samtidig er dagens mediestøtteordninger ikke tilstrekkelige for å møte lokalradioenes behov i en tid med økende digitalisering og konkurranse. Lokalradioene trenger økt og målrettet støtte for å kunne opprettholde kvalitetsinnhold og gjennomføre nødvendige digitale investeringer. Hvordan vil politikerne tilpasse mediestøtten for å møte disse utfordringene og sikre lokalradioenes bærekraft i fremtiden?
Panelsamtalen ledes av Kjetil H. Dale fra TV2 og foreløpig bekreftede paneldeltakere er Tage Pettersen, mediepolitisk talsperson for Høyre, Silje Hjemdahl, mediepolitisk talsperson for FRP, Kathy Lie, mediepolitisk talsperson for SV, Åslaug Sem-Jacobsen, mediepolitisk talsperson for SP og statssekretær Erlend Hanstveit fra AP.
Lunsj serveres i hotellets restaurant.
Medievanene våre er i konstant endring, og den teknologiske utviklingen påvirker hvordan vi opplever og konsumerer innhold. Hvordan ser lyttemarkedet ut i Norge i dag, og hva skjer med radio, podkast og musikkstrømming? Hvordan står lokalradioene i konkurransen om lytternes oppmerksomhet, og hvilke plattformer er mest populære blant lokalradiolytterne? I denne sesjonen gir forskningssjef Knut-Arne Futsæter en grundig gjennomgang av de nyeste funnene fra Kantar Medias medieundersøkelser og deler sine spådommer for mediemarkedet i fremtiden.
I en radiofremtid som formes av teknologigiganter og bilprodusenter må lokalradio ta grep for å sikre sin plass. Hybrid radio, "connected cars" og avansert brukerdata krever oppdatert metadata, sømløse opplevelser og kontroll over eget innhold. I denne sesjonen får du en demonstrasjon av Radioplayers helt nye plattform for kringkastere og hvordan den gir dere verktøyene til å styrke tilbudet, engasjere lyttere og skape nye muligheter i en digital verden. Tommy Gaustad, Head of Communication i Radioplayer og Ole Jørgen Torvmark, Head of Consumer Products i Radioplayer deler innsikt fra partnerskap med bilprodusenter og viser hvordan man kan gjøre lokalradio til en selvsagt del av fremtidens dashbord.
Kunstig intelligens og økt geopolitiske usikkerhet gjør det enklere å produsere troverdig, men falskt innhold. Som journalist er det viktigere enn noen gang å kunne skille mellom hva som er ekte og hva som er manipulasjon. Bli med på et inspirerende foredrag med Henrik Brattli Vold fra Institutt for journalistikk, hvor han deler konkrete eksempler på desinformasjon og gir deg verktøyene du trenger for å styrke din kritiske sans. Lær hvordan du kan navigere i et stadig mer komplekst medielandskap og bli en mer bevisst og informert journalist.
Lokale radiostasjoner over hele verden står overfor utfordringer som begrensede budsjetter, krevende lyttere, små lytteområder, mangel på kvalifisert personell og økt konkurranse fra digitale plattformer. I tillegg sliter de med raske teknologiske endringer og å finne nye måter å tiltrekke annonsører. Denne sesjonen gir deg tyve praktiske verktøy og strategier som både bedrer produktet og øker inntektene. Metodene som presenteres kan implementeres uten økonomiske investeringer, men de krever tid, engasjement, kreativitet og en vilje til å tenke nytt. Vladimir Mušicki er ekspert på radioautomatisering, programvareutvikler og radiogründer fra Serbia. Han har over 40 års erfaring fra å jobbe med kringkastere over hele verden, noe som har gitt ham verdifulle innsikter i hvordan radiostasjoner av ulike størrelser kan utvikle seg. NB! Sesjonen holdes på engelsk.
I denne sesjonen vil vi utforske hvordan du kan få enda mer ut av mAirlist, uansett om du er ny eller har brukt systemet en stund. Utvikler Torben Weibert vil gå gjennom både kjente og mindre kjente funksjoner, samt moduler du kanskje ikke visste eksisterte, som kan gjøre arbeidsdagene enklere og mer effektive. Du får tips til hvordan du kan tilpasse systemet til dine spesifikke behov, automatisere tidkrevende oppgaver og strømlinjeforme hele radioproduksjonen. Bli med for å oppdage smarte løsninger som kan spare deg for tid og gjøre arbeidet ditt mer effektivt. Sesjonen foregår på engelsk.
NB! Begrenset antall plasser - krever egen påmelding
Hva slags unikt innhold tilbyr norske lokalradioer, og hvordan påvirker de mediemangfoldet? Hvilke perspektiver og temaer tilfører de som andre medier ikke har? For første gang har Medietilsynet kartlagt innholdet i lokalradioene og undersøkt hvordan de spiller en avgjørende rolle i å berike det samlede medietilbudet i Norge. I tillegg får du høre om Medietilsynets pågående oppdrag med å se på de direkte mediestøtteordningene, som blir en del av kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med å forberede behandlingen av nye fireårige styringssignaler for mediepolitikken. Sesjonen er ved Mari Velsand, direktør i Medietilsynet og avsluttes med en spørsmålsrunde fra salen.
Den nye ekomloven, som trådte i kraft 1. januar 2025, har betydelige konsekvenser for lokalradioaktører på FM-båndet. Tidligere ble frekvenstillatelser direktetildelt til lokalradioaktører som ønsket å kringkaste på FM. Med den nye loven er dette endret. Ifølge § 11-4 i den nye ekomloven kan direktetildeling av frekvenstillatelser kun skje når det er nødvendig for å ivareta særlige allmennyttige formål. Det fremkommer av departementets vurdering i forarbeidene til den nye loven, at lokalradio ikke er tiltenkt å falle inn under dette begrepet. Nkom har derfor ikke hjemmel til direktetildeling av frekvenser til lokalradio etter ny ekomlov. Charlotte Svensen Albretsen, seniorrådgiver i Nkom vil forklare hvordan disse endringene vil påvirke lokalradio.
Med ordet "loudness" menes subjektivt oppfattet lydnivå. Innføring av loudness har ført til en stille revolusjon overalt hvor lyd tas opp og spilles av; Filmindustrien, musikkindustrien, spillindustrien, TV og radio for å nevne noen. Visste du at Norges riksdekkende radio- og TV-kanaler allerede er loudness normalisert? Lydteknolog i NRK, Bjørn Aarseth forklarer deg det du trenger å vite om loudness og hvordan man bruker dette i praksis, både i produksjon og på sending. Loudness gir en bedre publikumsopplevelse!
Metadata er avgjørende for å navigere det digitale landskapet og påvirker hvordan innholdet ditt blir oppdaget og presentert. Lær hvordan riktig håndtering av informasjon kan forbedre lytteropplevelsen og brukervennligheten. I denne sesjonen vil mediestrateg, Nicholas Moulard gi innsikt i hvordan effektiv bruk av metadata kan gjøre stasjonen din mer synlig, og hvilke verktøy du bør bruke for å optimalisere innholdsdistribusjonen. NB! Sesjonen foregår på engelsk.
Er du klar for å oppdage hvordan kunstig intelligens kan forbedre både arbeidsflyten og innholdsproduksjonen din? Henrik Brattli Vold fra Institutt for journalistikk gir deg en praktisk innføring i de nyeste KI-verktøyene og tjenestene som er relevante akkurat nå, og hvordan du kan bruke dem for å jobbe mer effektivt. Du vil lære hvordan du best bruker språkmodeller for å få presise og nyttige svar i ditt arbeid som journalist. Bli med og oppdag hvordan KI kan hjelpe deg å jobbe raskere, smartere og mer kreativt i et stadig mer digitalisert medielandskap.
To-retters fellesmiddag som serveres i hotellets restaurant. Dette måltidet er ikke inkludert i pakkeprisen og må bestilles som tilvalg ved kjøp av billetter.
Registrering for deltakere, gjester, foredragsholdere og andre som ankommer fredag. Ved registrering fÃ¥r deltakerne utdelt en konferansemappe med praktisk informasjon, programblad og et deltakerbevis i form av et navneskilt. Dette navneskiltet mÃ¥ deltakeren bære pÃ¥ seg under hele konferansen. Skiltet fungerer blant annet som adÂgangstegn for fagkonferanse og enkelte mÃ¥ltider. I lommen for navneskiltet ligger billetter til fellesmiddag og festmiddag for deltakere som har bestilt dette. Registreringen er Ã¥pen til klokken 13.00.
Kunstig intelligens blir ofte fremstilt som en ustoppeelig kraft som vil endre samfunnet uavhengig av hva vanlige mennesker mener og gjør. Men hva er egentlig kunstig intelligens? Og hvilke krefter har størst påvirkning på utviklingen av slik teknologi? Hvor ligger det største håpet for optimistene, og hvor ligger den største trusselen for pessimistene? Optimister tror på at redaksjonelle miljøer kan utvikle nye løsninger som bruker KI på en bærekraftig måte. Pessimister frykter at sterke globale krefter vil styre utviklingen, og at arbeidsplasser vil gå tapt. Sesjonen utfordrer det journalistiske fagmiljøet til å ta ansvar selv, og bli bedre rustet til å påvirke utviklingen.
Sesjonen er ved Lars Nyre, professor i medievitenskap ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han utfordrer det journalistiske fagmiljøet til å ta ansvar selv, for å bli bedre rustet til å påvirke utviklingen av kunstig intelligens.
Hallingdølen har etablert seg som en suksesshistorie med over 11 000 abonnenter og flere prestisjetunge mediepriser. Til tross for sin størrelse har avisen lykkes med å skape sterke salgsresultater gjennom tett samarbeid med lokalt næringsliv. I denne sesjonen deler administrerende direktør Ola Stave sine beste tips for lokle medieaktører kan utvikle lønnsomme samarbeid med lokale bedrifter. Få konkrete verktøy og strategier for å styrke salget og gjøre lokal markedsføring mer effektiv. Dette er en unik mulighet til å lære av en av landets mest vellykkede lokalaviser.
Med prisvinnende sendinger og sterke lyttertall har NRK Vestland demonstrert hvordan man skaper radio som virkelig treffer publikum. I denne sesjonen deler programlederne for "God Morgen Vestland", Tony Ågotnes og Mariann Reikerås sine beste tips for å lage relevant og spennende innhold som fenger lytterne i et lokalt marked. Du får blant annet innsikt i hvordan de planlegger programmer, velger temaer og skaper interaktivitet som bygger lojalitet. Få praktiske råd og inspirasjon til hvordan du kan lage lokal radio som både informerer, underholder og setter varige spor hos lytterne.
Rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud oppdaterer deg på reglene for reklame, sponsing og produktplassering. Du får en grundig gjennomgang av gjeldende lovgivning og foreslåtte endringer som kan påvirke inntektsmulighetene dine. Hva er lov, hva er forbudt og hvor går grensene? Få nyttig innsikt som gjør at du kan håndtere ditt samarbeid med annonsører på en trygg og effektiv måte!
Lunsj serveres i hotellets restaurant.
I dagens raske mediebilde er det essensielt å vite hva som er lovlig å bruke. Hvor mye kan du sitere, og hva kan du bruke fra nettet? Hvem har rettighetene til journalistiske produksjoner, og kan innhold fritt gjenbrukes uten samtykke? Bli kjent med de viktigste reglene for opphavsrett, kildebruk og sitatrett! Seniorrådgiver i Norsk Redaktørforning, Arne Jensen lærer deg hvordan du kan navigere trygt i den digitale informasjonsstrømmen, unngå rettslige problemer, og sikre at innholdet ditt forblir relevant og lovlig.
Å bygge langvarige kundeforhold handler om mer enn konkurransedyktige priser og kvalitetsprodukter. Bauer Media har hatt en imponerende omsetningsvekst de siste årene, og en av nøkkelpersonene bak denne suksessen er salgsdirektør Lise Lillevold. Hun kommer til Bergen for å dele sine beste tips og gi deg praktiske råd for en effektiv salgsprosess. I denne sesjonen vil deltakerne få innsikt i hvordan de kan identifisere kundens behov, etablere tillit og bruke avslutningsteknikker som gir resultater. Enten deltakerne er erfarne selgere eller ny på området, vil de få verdifulle verktøy for å styrke salgsferdighetene sine og øke gjennomslaget i kundemøtene.
I denne sesjonen vil vi dykke ned i Myriad, et avansert playoutsystem designet for radiostasjoner. Du vil få en grundig innføring i hvordan programvaren fungerer, og hvordan du kan utnytte dens funksjoner for å optimalisere arbeidsflyten. Vi vil også se på ulike tilleggsmoduler og muligheter for tilpasning. I tillegg vil vi utforske hvordan Myriad kan integreres med kunstig intelligens for å automatisere tidkrevende prosesser og forbedre arbeidsprosessene. Målet er å gi deg verktøyene du trenger for å arbeide smartere og få mest mulig ut av programvaren. Sesjonen foregår på engelsk og er ved Peter Jarrett som er teknisk direktør i Broadcast Radio.
NB! Begrenset antall plasser - krever egen påmelding
Som programleder eller journalist i radio er det viktig å fenge lytterne og få budskapet ditt til å sitte. I denne sesjonen lærer du hvordan du kan styrke autoriteten din med stemmen og kroppsspråket, gjøre deg mer engasjerende å høre på, og velge de beste ordene for muntlig formidling. Du får også konkrete tips på hvordan du kan spisse budskapet ditt, slik at det når frem til lytterne på best mulig måte. Siri Lill Mannes, med 18 års erfaring som journalist og nyhetsanker i TV2, deler sine beste teknikker for å bli en tydeligere og mer effektiv kommunikator på lufta.
Hvordan vinner du lytterens oppmerksomhet på sekunder? NRKs lydprofilsjef Vidar Brennodden guider deg gjennom 19 av verdens mest inspirerende lydproduksjoner. Fra norske perler til internasjonale prisvinnere – opplev en energisk reise i kreativ lydbruk. Få ny inspirasjon til promoer og radioreklame som virkelig treffer! Dette er en unik sjanse til å lære av de beste og ta dine egne lydproduksjoner til neste nivå.
Vi oppfordrer alle konferansedeltakere til å besøke våre utstillere i ledige pauser. Leverandørene vil vise frem siste nyheter innen kringkastingsutstyr i tillegg til innovative digitale løsninger, plattformer og verktøy som kan bidra til en mer effektiv radioproduksjon og som hjelper lokalradioene å ta nye steg inn i fremtiden
I en tid der merkevarer må engasjere på tvers av flere plattformer, er lyd en nøkkelkomponent for å skape varige inntrykk hos publikum. I denne sesjonen deler lyddesigner og komponist i TV2, Frode Langhelle hvordan lyd strategisk kan styrke merkevarer og skape en tydelig identitet. Deltakerne vil få innsikt i hvordan de kan utvikle en helhetlig lydprofil som skiller seg ut og forsterker merkevarens budskap på en effektiv måte. Langhelle er en av Norges ledende eksperter på lydidentitet og audiovisuell branding, med mer enn 30 års erfaring i bransjen. Gjør deg klar for et forrykende lydshow fra en lydpionér som satt varige spor i norsk mediehistorie, og som har vært med på å forme lyden av TV 2 og flere andre store mediehus.
Hvilket ansvar har du som redaktør for det du publiserer og formidler? Hva må du svare for i PFU og eventuelt i rettsalen? Hvilke fallgruver må du passe deg for? Hvordan kan du enklest mulig unngå søksmål og brudd på Vær Varsom-plakaten? Seniorrådgiver og tidligere generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, gir deg en innføring i de viktigste huskereglene.
Hvordan kan du bruke detaljerte lytterdata til å forstå målgruppen din bedre? Ønsker du å vite hvilke kjøpesentre lytterne dine besøker, hvilke bilmerker de velger, eller hva slags ferievaner de har? Eller hvordan kan lokalradioundersøkelsen som en del av Forbruker & Media hjelpe deg med å analysere dekning og treffsikkerhet i radiokampanjene dine? I denne sesjonen går vi i dybden på hvordan Norges største mediebruksundersøkelse kan gi deg innsikt i alt fra medievaner til livsstilspreferanser. Vi ser på hvordan du kan bruke disse dataene til å sammenligne dekning på tvers av medier og forstå hvordan du kan optimalisere kampanjene for å treffe mer presist. Jonas Østnes fra Kantar Media gir deg konkrete verktøy og innsikter som hjelper deg å nå lytterne dine mer presist og effektivt.
NB! Begrenset antall plasser - krever egen påmelding
To-retters fellesmiddag som serveres i hotellets restaurant. Dette måltidet er ikke inkludert i pakkeprisen og må bestilles som tilvalg.
Etter middagen fortsetter kvelden i baren, hvor vi samles for avslappet mingling og god stemning. Test musikkunnskapene dine i "Grip Mikrofonen". DJ Petter Lavern sørger for den perfekte stemningen gjennom resten av kvelden, og baren holder åpent til 02.00.
Registrering for deltakere, gjester, foredragsholdere og andre som ankommer lørdag. Ved registrering fÃ¥r deltakerne utdelt en konferansemappe med praktisk informasjon, programblad og et deltakerbevis i form av et navneskilt. Dette navneskiltet mÃ¥ deltakeren bære pÃ¥ seg under hele konferansen. Skiltet fungerer blant annet som adÂgangstegn for fagkonferanse og enkelte mÃ¥ltider. I lommen for navneskiltet ligger billetter til festmiddag for deltakere som har bestilt dette.
Norske lokalradioer er i full gang med å utforske mulighetene kunstig intelligens og automatisering gir, og flere har allerede gjort store fremskritt i å integrere teknologien i sine arbeidsprosesser. I denne sesjonen møter representanter fra flere lokalradiostasjoner som viser smakebiter på hvordan de har tatt i bruk KI i sitt daglige arbeid. De vil dele sine erfaringer med hva de har gjort, hvorfor de har valgt å implementere KI-løsninger, og hvordan de har tilpasset teknologien for å automatisere innholdsproduksjon, klone stemmer og effektivisere funksjoner for å skape mer dynamisk og tilpasset radioinnhold. Bli med på en inspirerende gjennomgang av hvordan små, innovative radiostasjoner navigerer i en digital fremtid, og hvordan du allerede nå kan bruke KI og automatisering til å ta produksjonen til et nytt nivå.
I en tid hvor mange sliter med å få unge til å engasjere seg i medieproduksjon, har Radio Nova og Studentradioen i Bergen klart å bygge sterke, levende radiomiljøer. I denne sesjonen deler de sine beste erfaringer fra arbeidet med å tiltrekke unge frivillige, utvikle programinnhold og skape et inkluderende fellesskap. Hva er hemmeligheten bak deres suksess, og hvordan klarer de å holde på engasjementet over tid? Dette er en unik mulighet til å lære hvordan disse studentradioene har klart å bygge bærekraftige radiokulturer som både tiltrekker talenter og gir plass til kreativ utfoldelse. Møt redaktørene Sigrid Slagstad fra Radio Nova og Sofie Larsen Nesdal fra Studentradioen i Bergen, og få innsikt i hvordan de utvikler både mennesker og innhold, og hvordan de ser på potensialet for et tettere samarbeid mellom studentradioene og lokalradiobransjen.
Er du klar for å heve lydopplevelsen på din radiostasjon? Bli med på denne sesjonen, hvor vi viser deg hvordan du kan oppnå den perfekte lyden «på lufta» – enten det er på FM, DAB eller internett. En lydprosessor er viktig for riktig lydnivå og konsistens, men det er kun én del av puslespillet. Alt fra studiooppsett til overføringslinjer og lydkoding spiller inn. Bli med når Hans van Zutphen, skaperen av det anerkjente lydbehandlingsverktøyet, Stereotools deler sine innsikter og strategier for hvordan din stasjon kan forbedre lydkvaliteten.
Lunsj serveres i hotellets restaurant.
Kun 1,7 prosent av lokalradiolytterne befinner seg i aldersgruppen mellom 12 og 29 år. Hvordan kan lokalradio bli bedre på å nå ut til den yngre generasjonen? I denne sesjonen får deltakerne innsikt i hvordan man bygger tillit og engasjerer unge gjennom autentisk og relevant innhold. Foredraget utforsker ungdomskultur, Gen Zs identitetsforståelse og deres forhold til teknologi og medier, og gir konkrete strategier for hvordan radio og andre medieaktører kan tilpasse seg de unges vaner og forventninger. Peder Haugfos er en erfaren rådgiver innen digital ungdomskultur og medieutvikling, med lang erfaring i å hjelpe store europeiske mediehus å nå den yngre målgruppen gjennom innhold, design og teknologi.
Lotteritilsynet vil i denne sesjonen gi en oversikt over de viktigste endringene i pengespillregelverket med særlig fokus på bingospill. Tilsynet vil forklare hvordan de ulike reglene påvirker lokalradioene og deres involvering i bingospill, og gi nødvendige avklaringer rundt tolkning og implementering av regelverket. Det er fortsatt usikkerhet blant lokalradioene om enkelte bestemmelser i det nye regelverket, og det vil bli gitt en grundig gjennomgang av disse. I tillegg vil det bli sett på reguleringer som er videreført fra tidligere lovgivning, men som ikke nødvendigvis omfattes av det nye regelverket. Det åpnes for spørsmål mot slutten av sesjonen. Sesjonen er ved Turid Søgnen som er seniorrådgiver i avdeling for pengespill.
Lytterinteraksjon er en nøkkelkomponent for å bygge engasjement og lojalitet på radio. I denne sesjonen utforskes hvorfor lytterdeltakelse er så viktig, og hvordan man kan utvikle aktiviteter som virkelig engasjerer lytterne. Jonas Bergløv fra NRK P3 deler sine beste tips til hvordan man kan skape interaktive radioopplevelser som både fanger oppmerksomheten og bygger sterke relasjoner med lytterne.
Lokalradiobransjen har hatt en enorm betydning for mediemangfoldet og utviklingen av lokalsamfunnene i Norge. Lokalradio har også vært en viktig rekrutteringsarena, og har fostret en rekke kjente radio- og TV-personligheter. Steinar Hoel Korsmo, gründeren bak Nero-stasjonene, har skrevet en bok som både gir et spennende innblikk i historien om Radio Nero og Nero Pluss (Power FM) og samtidig belyser lokalradioens utvikling i Norge. Boken gir et fascinerende innblikk i hvordan disse stasjonene påvirket Nedre Romerike, og hvordan lokalradio som helhet har utviklet seg over tid. Denne sesjonen gir deg en unik mulighet til å utforske hvordan lokalradio har vært en grunnleggende del av norsk mediehistorie.
Vi oppfordrer alle konferansedeltakere til å besøke våre utstillere i ledige pauser. Leverandørene vil vise frem siste nyheter innen kringkastingsutstyr i tillegg til innovative digitale løsninger, plattformer og verktøy som kan bidra til en mer effektiv radioproduksjon og som hjelper lokalradioene å ta nye steg inn i fremtiden
Lokalradioene i Innlandet er mer populære enn de store nasjonale radiokanalene i sine områder. Suksessen er forankret i en variert og kostnadseffektiv innholdsproduksjon og deres innsats har ved flere anledninger blitt anerkjent med nominasjoner til Prix Norge. Bli med bak kulissene og oppdag hvordan landets mest populære radiogruppering, med begrensede ressurser, jobber redaksjonelt for å levere variert og relevant lokalt innhold til sine lyttere. Lytt til hvordan lokalradioene tilpasset sendeplanene, satte inn ekstrasendinger og ble en uunnværlig kilde til informasjon for innbyggerne under flomkatastrofen «Hans» som førte til store ødeleggelser. I denne spennende sesjonen deler ansvarlig redaktør Bjørn-Martin Brandett hvordan lokalradioene har klart å tiltrekke seg flere lyttere enn både NRK P1 og P4 – og hva du kan lære av deres suksess!
Hvordan kan lokalradio bruke digitale verktøy og KI for å komme tettere på lytterne? Denne sesjonen gir deg 10 enkle strategier for å nå ut til publikum på nye og spennende måter, uten å miste den lokale forankringen. Vi ser på hvordan lokalradio kan bruke podkaster, nyhetsbrev, live-arrangementer og samarbeid med lokale personligheter, for å engasjere flere. Du får også innsikt i hvordan KI og brukergenerert innhold kan bidra til å skape mer personlige opplevelser. Bli med når mediestrateg, Nicholas Moulard gir sine konkrete tips til hvordan du kan bruke digitale verktøy for å gjøre lokalradioen din mer relevant og engasjerende for dine nåværende lyttere, samtidig som du gjør den mer attraktiv for nye brukere. Sesjonen foregår på engelsk.
Vi møtes til forfriskninger før festmiddag i hotellets bar.
Vi går til bords og starter festmiddagen med en uformell quiz. Bordene danner quizlagene og det blir en flott premie til vinnende lag. Quizmaster i år er Petter Lavern fra 5000 Bergen.
Vi runder av årets landskonferanse spektakulært med en festkveld som byr på en smakfull treretters middag, underholdning og prisutdelinger. Allerede ved inngangen settes stemningen. Ta plass foran fotoveggen og fang øyeblikket sammen med kollegene dine. Kle deg i ditt fineste – i kveld feirer vi med stil!
Bergens egen Christine Gulbrandsen, en av byens mest kjente sangere, ønsker velkommen med Bergens «nasjonalsang», Nystemten, og setter stemningen for kvelden. Kveldens toastmaster, Kjell Sigvart Kjellemann Heltorp fra Mediehuset 5000 Bergen, loser oss gjennom programmet med sin skarpe humor og energiske stil.
Den musikalske underholdningen leveres av KIKS, et energisk partyband med Piddy og Stig Van Eijk i spissen. Med en spennende blanding av hiphop, reggae, reggaeton og rock skaper de en stemningsfull og engasjerende avslutning på kvelden.
Etter festmiddagen fortsetter kvelden i hotellbaren, hvor DJ Petter Lavern sørger for god musikk og en livlig atmosfære. Sammen med Ronja Byrkjeland holder han stemningen oppe og legger til rette for en sosial og hyggelig avslutning på konferansen. Baren er åpen til klokken 02:00
Bli samarbeidspartner for arrangementet? Les mer her
Would you like to become a sponsor or exhibitor for the event? Read more
NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand
Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no
Landskonferansene i regi av Norsk Lokalradioforbund er det viktigste samlingspunktet for hele den norske lokalradiobransjen. Arrangementet startet i 1984 og avholdes årlig i mars eller april måned. Landskonferansen består av spennende fagdager med foredrag, seminarer, debatter, prisutdelinger og idémyldring.
Daglig leder: PÃ¥l Lomeland
Bruk av tekst og bilde er kun tillatt ved henvisning til kilde.